SISAKOS MERÜLÉS - MINT A FILMEKEN A "NEHÉZBÚVÁR"
Draeger búvár (réz)sisakos merülés
1691-ben, Halley három személy befogadására alkalmas, „levegőfrissítésű” búvárharangot fejlesztett, amit a gyakorlatban is alkalmaztak. Ez a búvárharang volt lényegében az első olyan búvárfelszerelés, amelyben hosszabb időt lehetett eltölteni a víz alatt. A búvárharang – a kor elképzelésének megfelelő – lényege, hogy egy belül üres, harang alakú súlyos tárgyat a vízbe engednek, a belsejében lévő levegő nem engedi betörni a vizet, így a búvárok egyfajta állomásként használhatják víz alatti kalandozásaik során (amikor elfogy a levegőjük, visszatérnek a harangba). Később kiegészítették ezt a rendszert úgy, hogy a harangot elhagyó emberek fején egy kisebb harang volt, ami egy tömlő segítségével kapcsolatban állt a központi harang levegőjével. Ezzel a módszerrel, ugyanúgy kiszorította a vizet a harang belsejéből és folyamatos légzést biztosított a búvárnak. Ez a kis szerkezet volt a búvársisakok elődje. (idézet: Hatházi István - A VÍZ ALATTI VILÁG MEGHÓDÍTÁSÁNAK RÖVID TÖRTÉNETE)
A hagyományos sisakok működési elve nem sokat változott, inkább anyagában és kialakításában történtek a mai kornak megfelelő innovatív változások. A rezet felváltották a modern kompozit anyagok, amelyekből lényegesen könnyebb és szerkezetileg erősebb sisakok készíthetők.
A búvársisak egy merev kialakítású, légzőgáz-ellátással ellátott „burkolat”. A levegőellátást egy tömlőn keresztül biztosítják a búvárnak, amelynek áramlási mennyisége állítható a búvár által. A folyamatos levegőellátás miatt a búvárnak a levegőt üríteni is kell, amelyet egy fejszelep segítségével tud megoldani. A sisak felső része egy alsó résszel, úgynevezett nyaki gáttal, mellvérttel vagy fűzővel/hevederrel rögzíthető a búvárhoz vagy a búvárruhához.
A merüléshez kellő mennyiségű súly/ólom is szükséges, amelyhez hozzáadódik még a sisak, az alternatív levegőellátást biztosító mentőpalack, az ólombakancs és egyéb eszközök tömege is. A fentiek 60-70 kg plusz terhet is jelentenek a búvárnak a merülések alkalmával. Ez a kompozit anyagból készült sisakoknál sem változott sokat, mivel a modern AH 5 sisak és a nyakgyűrű tömege is 13,5 kg.